Thursday, September 3, 2009

sedikit ujian dari Yang Maha Esa

pukul 5.15 aku bangunla sahur bersama 3 lagi rakan seperjuangan(berjuang untuk bangun sahur)..selepas diterajang dan dwrestling beberapa kali oleh housmate,akhirnya dapat la aku bangun..cepat2 merangkak untuk mengambil nasik lalu bukak bungkusan nasi puteh+daging masak merah yang di beli semalam..sebelum beli,aku dah pesan kat makcik tu..makcik2, makcik jgn campur ye kuah dengan nasik..sebab nasik ni nak buat sahur..tapi bila sahur,tiba2 aku terbau ade sedikit masam(iras2 bau makcik semalam) pada nasik aku..bila celik elok2..observe nasik selama 5 minit..be critical..tiba2..YA ALLAHHH..ALAHAI KASIIIMMMM...kuah memang dah asing.tapi yang buat aku rasa macam nak gigit kepala orang adelah..sambal dengan muka tak bersalah je landing atas nasik tu..dah la banyak dia taruk..separuh nasik aku basi akibat terkena sambal..tiba2 je tekak aku rasa sakit..kalenjar air mata mula nak merembeskan air mata..mata merah..nak je aku landing kat bahu mint sambil meluahkan perasaan sedih aku..tapi aku yakin aku akan pekena penyiku mint nanti..nak wat cane,perut lapar ni..nak2 je aku siku2 kepala makcik tu..tapi ingat bulan puasa,makan je la..lagipun makcik tu mesti tidur lagi awal2 pagi ca ni..kan relek2 aku pergi rumah dia nak bagi pelekuk sebutir dua,aku lak relek2 kena pelekuk ngan parang oleh suami dia..

selepas sahur,semayang..maka aku tertidur la semula..aku tersedar semula bila mak aku call atas urusan keluarga..tengok2 jam dah kul 7.40..alahai..lewat dah..dalam masa 10 minit,aku pun bersiap pergi ke kelas..sampai di padang(waktu PJK)..aku telah dipanggil untuk beratur di depan court sepak takraw..dua dari kawan aku berjaya melarikan diri..tapi aku lak berlari dengan muka bahagia ke arah court tu(tangan kiri kanan melambai kawan2 yang sedang beratur)..ingatkan ade orang nak bagi duit raya..rupa2nya orang yang duk beratur tuh adelah orang yang akan didenda akibat lewat..menyesal dennn!!maka dengan bahagianya aku telah didenda joging naik turun naik turun kerusi batu di padang..lari zig-zag ikut pokok pinang sambil buat gaya macam dalam cerita hindustan..muka rasa tebal..untuk mengelak kan rasa malu,maka aku buat2la sedang main2 kejar2 dengan bob kawanku..tapi bob kelihatan agak serius ketika main kejar2(muka pucat..berpeluh2)..KJ punya pasal..seingat aku,dah lima tahun aku tak kena denda ca ni..last2 sekali masa form 5 kena jalan itik keliling sekolah sebab markah BIO fail..selepas didenda,kaki rasa cam tak cecah tanah..rasa cam betol2 dah jadi itik..mana taknya,setiap kelas yang aku lalui akan kedengaran la suara2 "iiitikk..iiittikkk..weii..itik pun mari sekolah ke?itik jenih ape ni rupa cam manusia?weii..itik belakang tuh ade rupa itik mak aku laa..!cuma itik mak aku hensem lagi dari dia!(merujuk muka aku)"

KJ PJ,terima kasih banyak2 kerana menyedarkan aku bahawa walaupun aku akan bergelar guru tak lama lagi,tapi aku masih buleh didenda dengan begitu mudah...tapi agak2 la..

ni la antara ujian Tuhan berikan aku pada hari ni..tapi ujian ni amat kecil jika dibandingkan dengan ujian2 para pejuang di palestine..entah apa ujian mereka hari ni..tapi akhirnya aku dapat berbuka di rumah hari ni..syukur alhamdulillahhh..mammaaa..i'm homeee...

9 comments:

MuHaMMaD86 said...

kie...mu mmg pandai buat cerita..aku gelak ja baca cerita mu ni..serius!!!

psl nasi 2....masak la nasi guna rice cooker...beli lauk ja...mama min kn ada...sruh la mama min masak...xpun,papa moazim....hahaha

kena denda...sedih kie...kita diperlakukan mcm 2 coz kita kn nk abih dh...lagipun kita antara yg terawal kn...hurm,maafkan je la...bgs utk bln2 posa

kie...aku buat entry psl kena denda 2 gak

jom g blog yg xmenarik tuh

www.sadusikedah.blogspot.com

citer mu best r!!!

Min said...

hahhaa...kesian ko sep2 mu...sbr key posa2 ni, bnyak pala bolih...
tp mu slap taktik r key..spttnya bl mu smpai ctu, mu wat r ala2 bdak kna epilepsi, confirm kj PJ tu xdnda mu...xpon bl smpai jah ctu, mu buat2 r sibuk tnya mcm mana nk wat kover tuk aksimen pj tu....

f!eZa said...

ade hkmah dsebaliknye...

cube pgi tmbang n tgkla hkmah dsebaliknye..hehe

uto laut said...

muhammad86:memang sedih zaid...rasa nak nangis je kan..lebih2 lagi bila miss foo tak caya yang aku antara pelajar yang kena denda..tau la muka aku baik,susah nak dipercayai kena denda lari zig-zag keliling pokok pinang..haha..mama mint malas sikt nak bangun sahur..ape lagi nak masak..papa moazim kul 12 baru bgn..haha..

budak skempus:mint!cadangan yg bernas..aku terfikir gak nak wat cam tu tadi..tapi takut dia terkezut lak..dah la dia memang ade epilipsi..tak pepasal berganti KJ PJ kita..

fieza:setakat ni uto dah berjaya menurunkan 2 kilo..haha..tapi kalau makan nasik tadi tanpa menghiraukan kebasiannya,sius turun sepuluh kilo..siap dapat pakej ICU..hoho

f!eZa said...

hehe..jgn la smpi bcuti kt ICU..
merana i nnt...

uto laut said...

takpe..bukan masuk ICU coz H1b1..hihihi..

Ain said...

sume dah post pasal pagi yang menyelitkan kenangan manis, malas r nak cite benda yang sama. dah besar pnjg (uto) pun kena denda lagi kan. ish3... tapi sbr je r.

uto bg tau kuah je asing bukan sambal. patut la. xjelas tu. m.cik krg faham

uto laut said...

a'ah..terlupa lak dalam nasik putih biasanya ade sambal..hoho..tapi dah gitau untuk sahur..dia kena alertla..hehe..tapi nama pun makcik jual nasik kan..dia bubuh je ape yang orang cakap..nanti memandai kena marah lak..koh3..

Army Of Allah said...

Salam..

Bakat bercerita...

Saya suka cara anda menympaikan..

sila lawat blog baru saya

http://puterikebanggaan.blogspot.com