Saturday, August 21, 2010

anak2 ku...


di ramadhan kali ini,syukur alhamdulillah tuhan telah kurniakan tiga anak kepada aku..aku telah mendapat anak2 laki dan perempuan yang agak comel2 semuanya..dalam satu bulan,tuhan telah pertanggungjawabkan aku dengan 2 anak laki2 dan seorang anak perempuan..ketiga2 dari mereka telah pun berumur 12 tahun..

anak pertama bernama arif..seorang yang agak pendiam..muka ala2 pelakon tamil..cuma cakap tamil je tak pandai.. mempunyai sifat pemimpin yang kuat..menjadi ketua dalam adik beradik2nya..amat menyayangi adik2nyer yang lain..tugas utama adalah selalu datang jumpa ayahnya(aku la tu..) lalu melaporkan keadaan duaorang lagi adik nya..gagal dengan cemerlang dalam ujian mathematics dalam ujian yg lepas..tapi masih bercita2 untuk menjadi seorang ketua akauntant bank negara..

anak kedua bernama intan..seorang yang agak pemalu..tidak lah begitu pandai bersekolah..tetapi mempunyai sikap usaha yang begitu tinggi..selalu ingin mengetahui perkara2 baru..selalu mencuba walaupun kebarangkalian untuk silap lebih pada 90 peratus..fail dalam ujian mathematics yang lepas..tapi masih ada peluang untuk lulus..

anak ketiga bernama azri.yang ni agak problem..selalu sakit perut atau sakit mana2 anggota badan bila nak datang ke sekolah..kerap menerima laporan tidak masuk kelas..inilah yang akan terjadi bila adik bongsu terlalu dimanjekan..juga gagal dengan cemerlang dalam ujian mathematics yang lepas..bila ditanya "adik nak jadi apa bila dewasa kelak?"..dia menjawab.."adik baca pun tak pandai..nak ada cita macam mane.."..takpe dik,akan papa usahakan biar adik berjaya..sekurangnya seorang pengawal keselamatan di supermarket..

jika diperhatikan,persamaan antara ketiga2 nya gagal mathematics..jadi K.P mathematics telah menyediakan 3 anak angkat untuk setiap guru2 mathematics cemerlang seperti aku ni supaya anak2 ini sekurang2nya akan lulus dalam UPSR nanti..akan ku cuba naikkan markah korang semuanya..serahkan pada cikgu..dan doa yang tidak putus2...insyaAllahh...

walaupun selalu gagal dengan cemerlang,tapi masih mempunyai semangat dan usaha untuk berjaya..itulah yang diperlukan..insyaALLAH 3 orang ni bukan setakat lulus,tapi akan dapat A plus2..tapi buat masa sekarang,mmg jauh lagi la nak dapat a..
anak-anakku
bila kamu meningkat dewasa kelak
janganlah kamu lupakan ayahmu yang sudah tua ini
membanting tulang empat kerat demi kejayaan anak-anak
bukan mengharapkan duit atau uwang..
tapi cuma sedikit perhatian..

macam lebih2 la pulak..baru dapat anak angkat..

8 comments:

f!eZa said...

huhu...tbe2 nk rse sentap tp nsb baik da umo 12thun..nnt share la cane nk naikkn mrkah diorg..sy pon ade 2org ank yg xsmpt nk tnye kaba pon..haha

uto laut said...

kena ditanya kabarkan..mudah je..untuk matematik,bagu soalan..jawab dan bincang depan2..insyaAllah..mereka akan mudah faham..

explicit said...

'bla bla...
bla bla bla bla bla...
bla blab la...
...
..........
tapi cuma sedikit perhatian..'

mu tidak menerima perhatian secukupnya ko kie..?

uto laut said...

tu ayat untuk anak2 din..anak2 kadang2 bila dewasa dilupakan ibu bapa yang sudah tua..jadi esok2 kita kena selalu berdoa..supaya anak2 kita tak tergolong dalam golongan anak2 yang macam tu..i.Allah..masa depan sapa yang tahu..

explicit said...

"....penampo kapit sampai terburai isi perut..
ini sajelah coretan ilmiah aku untuk malam ni..bila la aku nak matang ni.."

ternyata petikan tersebut sudah tidak sesuai kerana ternyata kamu sudah matang..
huhu.. (berdasarkan latest post la..)

uto laut said...

gak bakpo mu komen sinih..hok tu post hok lain..berat2..
tu menandakan penampo kapit itu agak kuat din..tera mu gi tapa nyamuk..mu observe nyamuk tu..

explicit said...

kena komen sini kie, sbb kt post tu mung x matang lagi.. haha..
sejak ada ank ni baru mung matang..

uto laut said...

hahaha..berat..gak uboh2 la setting blog mu tuh..aku nak baco mu lak..ngaaa...