Thursday, August 6, 2009

aku dan 5 tahun perjalananku..

petang kamis di hujung minggu..balik la aku bersama motorku dengan muka mengantuknya ke rumah di bandar bachok(pukul 1.00)..semasa dalam perjalanan yang agak membuatkan mata ku kadang kala tertutup akibat mengantuk, aku terfikir..apa akan terjadi kalau2 aku tertidur sekarang..mungkin aku akan mimpi2 indah..bila sedar dah kat hospital...mintak2 jauh la..sampai di satu selekoh,lorong haji ape ntah..aku teringat peristiwa semasa aku foundation..di mana aku telah menggilis kucing dengan tidak sengajanya..aku berhenti seketika..orang kampung datang dengan pantas untuk melihat keadaan kucing itu..dari jauh,aku lihat kucing itu batuk berdarah..mungkin aku telah pijik kepalanya..aku rasa cemas..serba salah untuk pergi semula ke arah kucing itu untuk memohon maaf atas kekurang ajar aku gilis kepala dia..kepala merupakan maruah seseorang...ataupun perlu aku pergi scepat mungkin takut2 dipukul orng kg..(tabiat orang kelantan..pukul orang bila ada kemalangan)akhirnya aku membuat keputusan untuk pergi terus..tanpa aku sedari,dah lima tahun aku duk ulang alik menggunakan jalan ni..bnyk sgt pengalaman dah aku lalui yang tak pernah aku kongsi..banyak sgt aku dah berkongsi hidup dengan motorku..dalam banyak2 perkara yang dah berlaku,perkara yang paling aku takkan lupa dalam kisah aku dengan motorku adalah kisah Harun si penggunting rambut..Harun semasa kecil adalah kanak2 baik..dilahirkan dalam keluarga yang sederhana..apa bila dewasa dia mmbuka sebuah kedai gunting di sebelah kedai berger..dia menjadi riak apabila kedai guntingnya maju..dalam sebulan,dia mendapat 10 orang pelanggan..termasuk la housemate aku..mint..maka suatu hari bertembunglah aku dengan seorang Pakcik yang keluar cabang tanpa rasa ragu2 akan dilanggar jika tidak berhenti dahulu untuk tengok kiri kanan..aku lak tengah laju time tu..bila tengok pakcik ni dengan muka kacangnya keluar cabang,brek lah aku dengan cepatnya..hampir2 terbabas..ape lagi,aku sound la.."weii..lu punya mata jual kat apek ka??!!nasib baik aku punya brek apek baru baiki,kalau tak mampus da lu!!"..biasala..tindakan luar kawal kan..aku lupa..yang aku duk sound2 tu adelah penduduk kg kawasan tu..maka datanglah harun dengan handset cina N95nya..datang dekat,dia tanya..

harun: wei..apelsal mu soung abe lie??(pakcik muka kacang rebus yang melintas tanpa segang silu tadi)
zaki(aku): mu tengok doh kan dio wat jale po jale ni tok yo hok buat..padahal tok yo takdok doh..
harun: wei..mu tok puah ati,mu turun motor..tengok sapa lagi keras!!
zaki:(dengan muka terkejut)..ni motor aku..apesal lak aku kena turun..nak motor,pergi beli la..
harun:kurang ajar punya budak..ni kg kawe nih..mu jgn nok wat debe(samseng) sinih..
zaki:homm..ni kg demo..demo mari kg kawe,kawe wat gini lok demo..ko gano boh?
harun:menate ni..mu turun motor sekang!!mu pilih nok main pare ko tange jah..
sekejap kemudian housemate2 ku pun datang untuk melihat keadaan..orang kg mula berhimpun..

harun: ni geng2 mu la ni??nok mari gocoh aku??(dengan muka cuak)
zaki:gini la boh..demo nok lesai lagu ni doh lesai..kawe dok bereti sini kalau jadih ari nih..kawe mudo,kawe mintok maaf lakow sebab kurang ajar..(terasa hina..)
harun:demo duk kg kawe jgn debe..kawe ore debe kawase ni..(ingatkan sep narik keto,ruponya tuke gunting)
zaki:bereh boh..nya tembung la kito duo pulok lain tempat..ko ghano??

aku berlalu dengan muka tak puas hati..

tq kat housemate ku yang datang membantu walaupun aku tau korang takut gak..hihi..-shahrul,moazim,mint and shah..kalau sep mu tak datang..aku rasa kubang darah doh hari tu..haha..sekurang2nya blehgak buat dia rasa cuak..

bila pikir2 semula..aku patut bersyukur sgt2 sebab sepanjang lima tahun ni,aku tak de la terlibat dalam kemalangan yang teruk2 sgt semasa beradanya aku di jalan raya..banyak sgt ragam2 yang dah aku tengok semasa di atas motor..banyak sgt pengalaman yang aku tempuhi..yang kalau nak citer semuanya..memang takkan siap dalam mase sehari..semoga2 aku akan terus kekal selamat sehingga tamtnya pengajian aku ini..dan terus selamat sampai bila2..dunia akhirat..aminnn...terima kasih gak kat mak ayah aku yang tak jemu2 bagi motor kat aku walaupun aku dah hilangkan sebuah..hihi...wasalam wakatuhh....

ps:Harun..selamatla kau dengan kerjayamu..

14 comments:

BluezRebelz said...

meme debe lah mu kie

uto laut said...

debe gapo sob..aku kecut perut doh..haha..body po body mu..meme aku takut..

hitamputeh said...

cayalah uto!!
d^_^b

~kenit~ said...

suke attitude uto mitok maaf dulu...bagus2;)

MuHaMMaD86 said...

eh...min ngn shah pn ada sekali ke?hahahaha...hurm,lain x ajk la yg gns2 ckit

p/s:jgn cite kt min ngn shah

ije said...

ehemm zaid. mengumpat sape tu? haha.

cam penah dr cite ni dr salah seorang daripada housemate uto dulu.. ehe

koya sungguh tukang gunting rambut tu. ketua polis kelate pun dok debe gitu.

uto laut said...

lee:caye caye gak lee..tapi syukur gak tak jadi pe2..haha..takut patah hidung..
kenit:sebab nak duduk lame lagi kat kg tu...tak nak la bermusuh ngan orang kg tu sendiri..hehe..
zaid: hg tak tau zaid keadaan mint mase tu..nasib baik shahrul pegang..kalau tak terukk dahsi Harun tu kena kat mint..ataupun..mint dibelasah..hihihi...
ije:uto tau sape kah gerangan itu..hikhik...walapun dah tau se housemate mase tu,tapi tetap dtg gak..=)

bob_arie said...

power la mu kie...hebat..
aku pun takut kalu jumpo mu lps nih...

uto laut said...

haha..kalau mu ade ari tu,mesti cik Harun tu kecik kepala bob..siap tawarkan gunting rambut free lagi..kihkih..

MuHaMMaD86 said...

hahahaha....lawak2 je ije..jgn habaq kt shah tau

f!eZa said...

da 5tahun rupanye...

org 2 sgguh bnasib baik...hehe
klu tgk pd thp kegeraman uto pd msa 2 sy ckup rsau..hehehe..

uto laut said...

uto yang bernasib baik benarnya.hehheh..

nur zulian said...

hahahahah..sowi..ake tergelak besar ni.....kie,mu jgn takut,aku n sob ado..sek mafia...sok ado kabel mat salleh,jgn takup..aku ado kabel dgn daud(sek pj),hakhak...

uto laut said...

haha..mu aku arap lagi lat..tapi gak daud letok jauh sikit..takut keno tapa ko Harun duk jerit tepi pokok..blue nih mafia kot tenet jah...leh ko yo jadi mafia realiti??aku takut duk jerit sekali ngan daud tepi pokok jah..koh3..ampun bluee!!!jgn serang mafia akuuu!!im newbiee..