Thursday, August 20, 2009

kisah parkson KB dan burung yang cerah perut..

sambil menunggu malam untuk menghantar kawan2 menaiki bas pulang ke kampung masing2,sempat gakla kami bersiar2 di kb..walaupun ketiadaan duit, keinginan hati ke kb amat membuak2 bila dengar parkson KB baru di buka..

perasaan terkejut dan takut menyelubungi kami bila melihat pusat bandar kb dah berubah sepenuhnya..kebanyakan jalan dah diubah menjadi sehala..trafic light bersepah2 di atas jalan raya..orang bersepah2 gak dijalan raya..sampaikan kaki kena jirik kat kereta pun tak perasan..baju raya je tak de lagi..


sampai dipintu parkson..semuanya muka bangga dapat jejakkan kaki disini...syukur alhamdulillahh..hari ni aku tak kelihatan budak2 melayu pelik yang suka duk goncang2 diri sambil pikul radio atas bahu(shuffle)..pakai sweater tebal mengalahkan beruang kutub demam...pakai selendang di leher sambil pakai topi micheal jackson(apa dia ingat ni amerika??)..pakai stoking belang-belang cam line persimpangan jalan..selalunya banyak di kbmall..ape ke jadah(dalam hati je la..tak sound depan2..)

sejarah parkson..
berasal dari nama seorang pemain manchester United, Park jik soon..ayahnyaPark telah membuka sebuah mini market di korea pada zaman pemerintahan jepun dulu..setelah perniagaannya berkembang, maka Park telah mewariskan kedai ini kepada son (anak lelakinya) iaiti park jik soon..setelah majunya kedai ini, namanya telah ditukar kepada kedai Anak Park..atau nama Englishnya Parkson..tetapi sayang,anaknya tidak suka berniaga,tetapi lebih kepada bermain bola..


maka berjalanlah kami melihat keadaan sekeliling..jalan macam orang banyak duit(tangan kanan dalam poket,tangan kiri belek2 harga sambil mulut berbunyi "ni kalau beli untuk abah,atuk, pakcik belah mak..pakcik belah ayah..adik beradik belah mak angkat tiri atuk pun bleh ni..murah betol harga kat sini")padahal kami mencari2 barang murah..at last..terjumpa satu bahagian yang mempunyai potongan harga..iaitu bahagian kasut..


kami pun berlari lah ke tempat kasut yang disebutkan tadi..mana tak berlarinya,potongan 50 peratus..ayam pun akan tinggal telurnya bila dengar kasut ade potongan 50 peratus..dah lama orang tua duk cakap jangan berkaki ayam..tapi semenjak parkson dibuka, ayam tidak lagi dihina sebegitu..sambil duk belek2 kasut tu,kami dan ayam tadi ternampak la harganya..RM 400..selepas potongan jadi la rm 200..maka kami pun letakla kasut tu semula..bukan sebab mahal,tapi sebab tak mampu..sobb..sobbb...

dalam perjalanan pulang..entah burung mana yang silap makan gulai kenduri jiran semalam..sempat melaburkan sesuatu di atas cermin kereta aku..

agak kurang sopan burung itu..kalau ye pun cerah perut,tunggu la berhenti terbang dulu..ni main tabur je..siap kau burung kalau aku jumpa kau!!nasib baik la aku tak sempat cam rupa burung tu tadi..yang cuma aku sempat nampak..tompakan t*** di atas kereta aku..

14 comments:

nur zulian said...

kie,,parkson tuu alik mano?...lamo aku x g jenguk bandar kb neh....saim aku kate ado panggung laa,,eye of kelantan laa,roller coster laa...ish2,,parok2 kb loni...

uto laut said...

dia nipu tu lat..aku rasa takdop gapo pun..tapi gak tok tau la..banyak lagi kedai tak buka..parkson tu depan d store ngan anw..

nur zulian said...

kie,,sob ke tuu dlm gmbr?..apesal nmpk laen ek..?

uto laut said...

hahaha...dop tau lat..camera mahal bakali..nampak smart dih??

ije said...

sob ada gaya berwindow shopping la. gaya banyak duit tu tangan duk blkg.. uhu

MuHaMMaD86 said...

hahaha...parkson 2 park ji sung punya ka...Ya Allah aku xtau lg...kiranya ayah park jisung 2 kena penyakit parkinson la...lps 2 dia mati sbb pnyakit tu kn...so,park ji sung la yg dpt parkson...fuh,hebat citer mu kie

p/s:kb mengalami proses urbanisasi...

uto laut said...

tahniah muhammad86..hg telah lengkapkan the missing story of spongebob..haha..selamat pulang ke Sik muhammad..jgn lupa bawa balik buah hati dari sik yah..eh..maksud cek..buah tangan..

ALiE said...

kisah tu betol dan benar semata2 ke..
nk wikipedia jap..
wee~
x g ag kb...
dgr kata sesak..

siputsedutkuning said...

eh..sob g plk parkson??? 2 hari lps g dh nga aku..tu pun g window shopping jgk..haha

uto laut said...

Alie: cerita itu bukan rekaan la...ini betull..aduhaii kasiimmm..
hehheh..

siput:haha..banyak kali rupanya dia berwidow2 di pasaraya rupanya..apa yang dia cari benarnya eh??haha..aku rasala,dia saja nak rasa aircon nih..

siputsedutkuning said...

aku rasa sob nk cari kijo situ kie..cuti dh ni kam..hahaha..

uto laut said...

ahahaha..ye doh bakali..sobb..aku tak terniat nak naikkan nama mu disini..tapi mu memang diminati ramai..hihihi..

Budak SkemPus said...

mr kta pakat g parkson...mcm2 ada kal0 duit ada...

key..psl burung tu, ak da wat repot ngan JKR doh...esok lusa try2 r g chek kt bazar ramdahn p.chepa kut2 ada gulai burung..

uto laut said...

hahaha..baguih mint..baru padan ngan muka burung tuh..dia tak tau kereta yang dia tabur tu kereta sep2 senyap kumpulan belakang b.ed math UH..