Tuesday, April 6, 2010

3 jam setengah yg buatkankepala aku berpunar2...

PERHATIAN..SEGALA NAMA YG TERLIBAT BUKANLAH NAMA WATAK SEBENAR.
hari ini merupakan satu hari yg agak mencabar bagi seoang guru berjiwa halus sperti aku..3 jam 30 minit aku terpaksa memaksa diri melekapkna diri aku di dalam kelas 5 visi..seperti kenyataan sebelum2 ni,5 visi adalah sebuah kelas di mana rakyat jelatanya kebanyakannya adalah hyperactive dan amat susah di kawal tidak seperti kanak2 normal lain..

30 minit pertama
keadaan masih terkawal..shahrul masih brada di tmpatnya..paranjoothi kelihatan tenang dan tidak bergitu giat buat kacau..syafiq kelihatan sedikit mengantuk..arshad pulak duk asyik gorek pensil walaupn dia sedar akan ensil dia tu sekaran hanya sepanjang jari anak kakinya...

30 minit kedua
sedang asyik aku mengajar,tiba2 sekumpulan budak2 pumpuan 5 mahir datang bawak kerusi meminta kebenaran untuk masuk ke kelas 5 visi..aku dapat lihat mata2 budak2 laki 5 visi jadi luas secara tiba2..shahrul mula bangun dan pergi padam papan hitam smbil menyanyi lagu m daud kilau..paranjoothi mula bersyair dalam bahasa tamil ngan kuat..syafiq mula kuarkan buku diari gambr salomunnya..arshad melalak tak tentu arah.."dia cikgu!dia cikgu!!" aku tanya "ape??!" "dia ni cikgu.....dia kan...tak de ape2 ah.."..ni ayat kgemaran arshad..aku menyahut.."ko kalau tgn gua melayang kat pp ko..gua yakin perkataan cikgu tu akan jadi hikngu..hikngu..hia han.."..arshad.."ok cikgu..ok"

30 minit ketiga
keadaan jadi tak berapa nak terkawal..kehadiran budak2 pompuan yg sumeya kawal cun tu membuatkan budak2 laki 5 visi bergiat aktif tanpa kebenaran..aku tak tau nak kawal macam mane..lepas menjerit,snyap jap..akhirnya aku buat keputusan untuk membuat satu kursus motivasi..aku mebuat satu analogi..aku ambil sebijik kapur putih yg panjang nya sejengkal...lalu aku berjadah..

cikgu stress: class..tgk kapur putih ni...tengok!! ibaratkan kapur putih ni adalah kamu!biar pn ada segelintir antara kamu ni adalah tergolong dalam golongan malap skit..walaupun kapur ni nmpak macam tak de kegunaan yg penting..tp kapur ini akan jadi berguna bila cikgu buat menulis..bila digunakan untuk mengajar..bila kamu akan dapat ilmu daripada penggunaan sebatang kapur ini..
arshad:cikgu!cikgu!diacikgu!"
cikgu stress:ko meh cni arshad..meh cni..sebelum muka ko cecah papan hitam..bek ko meh cni..
arshad:dia ni cikgu......
cikgu stress:ni la contoh kapur yg tak dapat digunakn..iaitu kapur yg telah dipijak..tak mendatangkan hasil!bila sy bercakap,satu benda tak masuk kepala...

aku telah mengambil sepuluh batang kapur..aku cakap..ni lah budak 5 visi yg tak pernah nak dgr arahan!aku lempar ke bawah..dan aku telah jirik hancur sumenya..tanpa aku bercakap ape2..kelas 5 visi bertukar seperti 5 arif..senyap tanpa sebarang suara..adakah analogi aku teramat kasar..hmm..adeyh..kena muhasabah diri balik.....

jgn ada mak ayah datang esok cakap..anak diaorang kena jirik2 dah la..

2 comments:

MuHaMMaD86 said...

kesian dkt mu kie

mu kna tnjk ganas cikit bg demo takut dkt mu

n0ttyisme said...

sian plak..dah mcm ngaja dak pnddikan khas..hehe..sabo3..