Thursday, April 22, 2010

kunjung ziarah

hari ni maka bertebaran lah guru-guru sk bandar putra (sama ada dgn hati yg ikhlas atau hati nak dapat makan kuih muih..paling tidak karipap dua tiga bijik masuk mulut) ke setiap pelusuk taman2 di bandar putra berkunjung ziarah ke setiap rumah2 murid2 tahun 6..ini selaras dgn program Kunjung Ziarah yg menjadi populariti sk bandar putra yg amat dinanti2kan oleh setiap ibu bapak..sbg seorang guru baru yg sememangnya berperwatakan pemalu tahap orang akan cakap "lu ni pemalu tahap kucing kena cukur bulu ni nape?" program ini sedikit sebanyak membuat aku rasa nak menjadi golongan jin (ghaib)..tp apakan daya..cilok punya cilok..tgk2 aku dah pun dah berada di rumah murid2 terbabit..jadi disini aku nak gunakanlah pengalaman yg aku dapat td untuk distoly kat sini..

rumah pertama:
*maknya bersemangat mengalahkan orang nk dapat menantu,bersungguh-sungguh bertanyakan pasal anak nyer..contoh soalan:
-anak sy ni agak2 kalau dapat 5a,sy ingat nak suruh dia buat doktor..(dalam fikiran aku..agak awal sebenarnya nak fikir pasal tu..)
-cikgu,anak saya ni kan..balik rumah je terus bukak buku..balik je terus bukak buku..tp masalahnya..bila bukak buku,terus je tido..macam mane sy nak buat ni..(dalam fikiran aku..jgn la bukak buku..cuba bukak tv..mmg tak tido budak tu..)
*tapi lain pulak dgn anaknya..bila cikgu tanya..
yakin tak kau dpat 5a?
budak:tak tau la cikgu...eh adik,game boy abg mane?aku cakap ko jgn kacau game abg tadi!nak talking2 ngan cikgu jap nih..(adiknya mengganggu permainan vdeonya)..

rumah kedua:
mak dan ayahnya begitu bersemangat..bercerita tentang anak2nya yg dah berjaya bekerja..dah tiga sekarang berjaya menjejakkan kaki kat kuala lumpur..dan sekarang seorang berada di matrik..anaknya pulak walaupun sekarang cuma mendapat 1a,tp amat bersemangat..
cikgu:kau yakin tak dapat 5a?
budak:5a?buleh tak cikgu state nombor besar lagi..sy tak main la nombor2 Sa ni..saye main nombor Puluh..

jadi di sini..tugas aku hanya memantau..yg bercakap cikgu lain..ingin jugak rasa hati nak menyampuk,tapi takut tersalah sampuk,kena pelepuk lak..jadi lebih baik aku perhati dulu..tgk gaya orang tua cakap..pastu..baru leh makan karipap  dan mihun goreng ayam yg disediakan..alhamdulillahh..


No comments: