Monday, April 26, 2010

jadilah cikgu..jgn terjadi cikgu..

gambar di atas bukan lah sekeping gambar surat khabar berita harian yg berat sebelah ataupun gmbar skrip drama Jidin yg mengarut entah pape,tapi adalah gambar skrip peperiksaan anak murid kesayangan aku dari kelas 5 Visi..untuk pengetahuan,kertas ini adalah kertas subjek english,bukan subjek untuk melalak sesuka hati..
apa yg perlu dilakukan oleh Daniel (hampir2 bukan name sebenar) hanyalah mencreate 5 ayat berdasarkan perkataan yg diberi..tp oleh kerana kemahiran membuat lawak budak ni mengalahkan kebolehan Man Belon..eh..Man belon..maka dia dgn beraninya telah create ayat di atas..pertama kali aku baca jawapan budak ni,keng sebelah kiri aku mengalami kecederaan teruk akibat tak dapat tahan gelak..
setelah melihat skrip jawapan ini,aku dapat rasakan bahawa beratnyer beban aku sbg guru english kelas ini..jadi aku merancang cara2 untuk membaik pulih Daniel..kalau setakat pelempang secara bertalu2 tanpa rasa segan silu sampai tercabut gigi palsu budak tu,aku rasa itu tak dapat mengembalikan ke pangkal jalan..kalau ke rahmatullah,ada kemungkinan..
apa2 pun,aku harap aku dapat gak menyumbangkan ape yg telah akubelajar selama ini untuk membawa balik Daniel ini ke dua realiti..di mana dia akan sedar bahawa dia sekarang menghampiri kepada jalan kegagalan..
jadilah cikgu..jgn terjadi cikgu..(koutation bernas dari seorang ibu bapa kpd murid di SKBP)

5 comments:

Uncle said...

Kirim salam skit ko daniel (hampir2 bkn nama sebenar) tuh!

nur zulian said...

sapo ngajar budok ni nih..?..huahuahua

hitamputeh said...

aiyo....hu3...

uto laut said...

uncle:dah kirim salam..dia mintak roti canai satu..ok ok..
lat:ni bukan salah aku lat..salah cikgu2 sebelum niw..haha..
lee:mmg itu perkataan yg aku pikirkan gak masa nak periksa kertas budak nih..berfikir sama ada nak bagi telur kat kertas dia tu,ataupun kat dahi dia..

f!eZa said...

hahaha...tlebih imaginasi bdk ni..slh mak ayh dia kot sbb slalu bwk g mkn kdai mamak..